۶۱ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

ماشین بخار را چه کسی اختراع کرد؟

در اختراع و توسعه ماشین بخار افراد بسیاری دخالت داشته اند،ولی مهندس جیمز وات مهمترین آنها است.جیمز وات از سال1736 تا 1819در اسکاتلند زندگی می کرد.به گفته ی خود وی از تماشای جوشیدن یک کتری که قدرت بخار آن باعث بلند شدن در کتری شده بودبرای ساختن ماشین بخار الهام گرفته است.ماشین بخار جیمز وات اولین ماشین پر قدرتی بود که باعث توسعه صنعت در آسیاب ها و کارخانه های سراسر انگلستان شد.
موافقین ۰ مخالفین ۰

یاران امام حسین(ع)

نام اصحابی که در جنگ تن به تن شهید شدند به ترتیب عبارت اند از؛(1)حر                                (2)بریر(3)وهب                             (4)مسلم بن عوسجه(5)حبیب                            (6)عمرو بن قرظه(7)جون                              (8)عمرو بن خالد(9)حنظله                           (10)سعید بن عبدالله(11)سوید بن عمرو               (12)زهیر بن قین(13)نافع                             (14)عبدالله(15)عبدالرحمن                    (16)شوذب(17)عابسوقتی فداکار و مبارزه ی اصحاب تمام شد، نوبت به فداکاری و مبارزه ی بنی هاشم رسید. بنی هاشم نیز به این ترتیب وارد میدان شدند؛                           (1)علی اکبر     (2)عبدالله بن مسلم     (3)محمد بن عبدالله بن جعفر        (4)عون بن عبدالله بن جعفر (5)عبد الرحمن(6)جعفر(7)عبدالله(8)محمد(9)محمد بن ابی سعید(10)قاسم بن حسن(11)حضرت ابوالفضل العباس(12)علی اصغر(13)عبد الله بن حسن
موافقین ۰ مخالفین ۰

راهیان نور

راهیان نور نامی است برای گروه بزرگی از کاروان‌های سیاحتی - مذهبی در ایران که به بازدید از مناطق جنگی بازمانده از جنگ ایران و عراق در غرب و جنوب غربی این کشور می‌پردازند. بیشتر این کاروان‌ها همزمان با تعطیلات نوروزی و نیز تعطیلات تابستانی، برای مناطق غرب کشور، فعال می‌شوند و مناطق مرزی استان خوزستان به ویژه منطقه شلمچه از مقصدهای پرطرفدار این گروه‌هاست. همچنین به سمت یادمان شهدای شوش نیز سفر می‌کنند. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سازمان دهنده و متولی اصلی اردوهای سراسری «راهیان نور» است که هر ساله گروه‌هایی از مردم مناطق مختلف ایران را برای بازدید از مناطق جنگی غرب و جنوب غربی این کشور، به استان‌های هم‌مرز با عراق می‌برد.                                                                       منبع:wikipedia.org
موافقین ۰ مخالفین ۰

ارکان نماز

ارکان نماز پنج چیز است:1)نیّت.2)تکبیرةالاحرام.3)قیام:در موقع گفتن تکبیرة الاحرام و قیام متّصل به رکوع یعنی ایستادن پیش از رکوع.4)رکوع.5)دو سجده در هر رکعت.
موافقین ۰ مخالفین ۰

نماز های واجب

بجز(5)پنج نماز روزانه پنج نماز واجب دیگر داریم که برای شما عزیزان بیان می کنم:1)نماز میّت.2)نماز طواف واجب خانه ی کعبه.3)نماز قضای پدر و مادر که بر پسر بزرگ خانواده واجب می شود که آن را خود یا به دیگران بدهد و بجای آورند.4)نماز آیات.5)نمازی ی که به واسطه ی نذر و قسم و عهد واجب می شود.
موافقین ۰ مخالفین ۰

آموزش و یادگیری سجده سهو

بعد از سلام نماز بدون نگاه کردن به این طرف و آن طرف و بدون اینکه تکبیر بگوییم و یا با کسی حرف بزنیم و به پشت سر نگاه کنیم یا کارهایی که نماز را باطل می کند انجام دهیم فوراً دو سجده سهو بجا می آوریم.طریقه ی انجام سجده سهو:بعد از سلام نماز فوراً سر را بر روی مهر می گذازیم و می گوئیم:  ((بِسمِ الله و بِالله اَسَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا النَّبِیُّ وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ)).و یا این عبارت را می خوانیم(هر کدام را دوست داشتیم):((بِسمِ الله وَ بِالله اَلّلهِمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ)).و باز سجده ی دوم را بجا می آوریم و تشهّد می خوانیم و با یک سلام نماز را تمام می کنیم.
موافقین ۰ مخالفین ۰

فواید نماز در عرصه های معنوی و اخروی

فایده نماز در تقویت ایمان، تقوی و کسب مداراج کمالفایده نماز در تحصیل توفیق بر امور مادی و معنویفایده نماز در سیر و سلوک عرفانی و پیمدن راه تکامل آنفایده نماز در مشاهده ی نامرئی ها و آگاهی از برخی پنهان هافایده نماز در شب اول قبر و فشار قبر و آسان گذشتن از آن خانه تاریکفایده نماز در عالم برزخ که بین دنیا و آخرت است و خدا از حقیقت آن آگاه است.فایده نماز در قیامت و روز رستاخیز که همه ی خلایق زنده می شوند و هر یک به خودش مشغول و در این فکر فرو رفته که آیا کارش به کجا می انجامد.
موافقین ۰ مخالفین ۰

شهادت امام حسین(ع)

تقریباً ساعت 2 بعد از ظهر بود که امام حسین(ع) ،72نفر شهید تقدیم خدا کرده بود و اکنون تنها می بایست به جنگ بپردازند،لذا برای آخرین بار روانه ی خیمه ها شدند و با اهل بیت برای آخرین بار وداع و خداحافظی کرد.حضرت زینب و اهل بیت بسیار متأثّر بودند،چاره نبود که باید دل از امام حسین(ع) جداکنند و او راهی کوی دوست خواهد شد و باید او چون دیگران به خیل شهیدان بپیوندند.حضرت(ع) با ذوالفقار هرکه جلو می آمد درو می کرد،تعدادبسیاری را کشت.عمروسعد دستور داد که از چهار طرف به سوی امام حسین(ع)تیر اندزی کنند.آخرین تیر گارگر، تیر مرد شوم، حرمله بود که بر قلب نازنین امام حسین(ع) نشست و حضرت(ع)نقش زمین شدند.شاید حدود نیم ساعت تا یک ساعت امام حسین(ع) در همان حالت بود و ذکر خدا می گفت و دشمن جرأت جلو آمدن نمی کرد تا این که شمرآماده ی شهید کردن امام حسین (ع) شد.
موافقین ۰ مخالفین ۰

محرم

ماه مُحَرّم یا محرم‌الحرام نخستین ماه تقویم اسلامی (هجری قمری) و به اعتقاد مسلمانان از جملهٔ ماه‌های حرام است. به‌همان‌گونه که پیش از ظهور اسلام، در دوران جاهلیت، جنگ و خونریزی در این ماه‌ها ممنوع بود، پیامبر اسلام نیز همان را تأیید کرد.محرم نخستین ماه از ماه‌های دوازده گانه قمری و یکی از ماه‌های حرام است که در دوران جاهلیت و نیز در اسلام، جنگ در آن تحریم شده بود. شب و روز اول محرم به عنوان اول سال قمری دارای نماز و آداب خاصی است که در کتاب مفاتیح الجنان بیان شده است.محرم، ماه حزن و اندوه و عزاداری شیعیان در قتل حسین بن علی است. حوادث و وقایع فراوانی در ماه محرم رخ داده است که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود: غزوه ذات الرقاع، فتح خیبر، ازدواج فاطمه و علی ، نبرد کربلا – تاسوعا و عاشورا و قتل حسین و اسارت خاندان حسین به کوفه و شام. همچنین نقل است که به خلافت رسیدن عثمان، قتل محمد امین برادر مأمون عباسی، قتل جعفر برمکی و انقراض خاندان برمکی و دولت برمکیان، واقعه هولاکو و مستعصم و انقراض دولت بنی عباس در این ماه بوده است. عروج ادریس به آسمان، استجابت دعای زکریا ، عبور موسی از دریا و غرق شدن فرعونیان در نیل و عذاب اصحاب فیل نیز در ماه محرم رخ داده است.
موافقین ۰ مخالفین ۰

غیبت صغری و کبری حضرت مهدی(عج)

خواجه نصرالدین طوسی در مورد غیبت می نویسد؛غیبت حضرت مهدی(عج) نه از طرف خدای سبحان است و نه از طرف خود آن حضرت(عج)،پس از طرف مکلفین و مردم است و آن غلبه ی خوف و تمکین نداشتن مردم از امام(معصوم)است،وقتی که سبب غیبت زایل گردد،ظهور واقع می شود.پس از شهادت امام حسن عسکری(ع)،از سال 260 تا329،یعنی 69 سال دوران غیبت صغری است که ارتباط امام(عج)توسط چهار نائب خاص انجام می شد،آن بزرگواران این چهار نفرند؛1-ابوعمرو عثمان بن سعید عمری.2-ابوجعفرمحمد بن عثمان بن سعید عمری.3-ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی.4-ابوالحسن علی بن محمّد سمری.ابو عمرو عثمان بن سعید در سامرا روغن فروش بود،نماینده و مورد وثوق امام هادی(ع)،امام حسن عسکری(ع) بود،اولین نائب خاص حضرت مهدی هم گردید.در هنگام وفات،طبق دستور حضرت مهدی(عج)فرزندش ابو جعفر را نایب خاص معرفی کرد و توقیعی در این مورداز طرف حضرت مهدی(عج)صادرشد.
موافقین ۰ مخالفین ۰